علی یونسی؛ امیرعلی فرهنگ؛ روزبه بالونژادنوری
چکیده
امروزه بهبود تنوع درآمدی، با تغییر سبد درآمدی از فعالیت های وام دهنده به سمت فعالیت های غیر وام دهنده اهمیت بسیاری پیدا کرده است و از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده قدرت بازاری در بانکها یاد می شود. از سوی دیگر، بهبود قدرت بازاری بانکها می تواند بر روی تنوع درآمدی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنوع ...
بیشتر
امروزه بهبود تنوع درآمدی، با تغییر سبد درآمدی از فعالیت های وام دهنده به سمت فعالیت های غیر وام دهنده اهمیت بسیاری پیدا کرده است و از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده قدرت بازاری در بانکها یاد می شود. از سوی دیگر، بهبود قدرت بازاری بانکها می تواند بر روی تنوع درآمدی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنوع درآمدی بر قدرت بازاری در نظام بانکی ایران است که با استفاده از روش میانگین گروهی تلفیقی(PMG) در نمونه ای از 18 بانک کشور طی سالهای 1390 تا 1399 انجام شده است.همچنین قدرت بازار به بانکها کمک میکند تا از فرصتهای رشد در کسب و کارهای غیرسنتی بهره ببرند که منجر به افزایش نسبت درآمد مبتنی بر کارمزد در ساختار درآمد بانکها میشود و بانکهای مرتبط با دولت از این فرصتها استفاده کرده و درآمد غیربهرهای بیشتری نسبت به همتایان خصوصی خود ایجاد کردهاند. طبق نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر بین درآمدهای غیرسنتی بانکها و قدرت بازاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد میگردد، بانکها سیاست تنوع درآمدی را با توجه خاصی مدنظر قرار دهند.